De onlineverkopen moeten over 5 jaar anderhalf miljoen euro gaan opbrengen, drie keer zo veel als nu. Ahold begint volgend jaar al met een test voor het online bestellen en daarna afhalen van boodschappen. Dat gebeurt ook in de Verenigde Staten, waar Ahold meer dan de helft van de omzet haalt. Ahold wil daarbij experimenteren met de afhaalpunten. Dat kunnen grotere supermarkten zijn of juist kleinere winkels. Ook zou er afgehaald kunnen worden op plaatsen waar juist geen Ahold-winkels aanwezig zijn. Overigens blijft Ahold ook inzetten op het thuisbezorgen van boodschappen.
Het concern wil ook fysiek groeien. Er moeten de komende 5 jaar 150 nieuwe AH To Go-winkels worden geopend, zoals die nu onder meer op verscheidene stations zijn te vinden. Deze winkels komen vooral in de bestaande markten Nederland en België, maar ook in Duitsland. Daar komen volgend jaar al tien ‘gemakswinkels’ bij. In België wil Ahold de komende jaren ten minste 50 nieuwe supermarkten openen.
Persoonlijk
Belangrijke pijler voor verdere groei worden nieuwe initiatieven om klanten te binden. Zij zullen op een persoonlijke manier worden benaderd met relevante aanbiedingen en informatie, zei topman Dick Boer in een toelichting op de strategie.
,,Er moet een band ontstaan tussen de klant en het bedrijf”, aldus Boer. Deze band zal voor een belangrijk deel online worden ontwikkeld, waarbij Ahold een ,,naadloze off- en online winkelervaring” wil creëren. Het concern denkt dat eind volgend jaar al 3,5 miljoen huishoudens aanbiedingen zullen krijgen die op hun persoonlijke situatie zijn toegesneden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl